Alla inlägg under oktober 2013

Av Pontus - 28 oktober 2013 18:22

Helgen var kanon, jättebra och rolig. Min pappa och Davis Fridell var uppe på besök och David skulle även tävla på terräng-SM på lugnet. Jag träffade massor av gamla löparkompisar, som varken pluggar eller har ont i knäna utan bara springer på utan problem. Helgen var jätterolig, men den fick mig att fundera och skapa ångest. Jag vet att om jag hade varit skadefri hade jag kunnat vara bland dem 5 bästa 19 åringarna  Sverige på löpning och det svider. Det gör ont att veta att jag hade kunnat stå på pallen och glädjas mer än någon annan, men istället får man stå vid sidan av och se på. Inte nog med det så har vi ett tråkigt avsnitt i skolan och jag orkar inte jag vill inte plugga. Det går inte jag får inget gjort utan bara gör andra saker hela tiden. Det känns som jag äter pepparkakor i hopp om att bli snäll och få massa vänner. Ångest eller stress jag vet inte men det är fan jobbigt. Det är sjukt att en så bra helg kan vända på vardagen till att blå så svår. Det var så skönt och tryggt på något vis att ha Pappa i Falun igen och när han åkte uppstod en tomhet, sama tomhet jag kände när jag flyttade hit och mina föräldrar åkte hem. Jag vill har svar på livet. 

Av Pontus - 18 oktober 2013 18:53

Ännu en gruppexamination avklarad och några högskolepoäng fixade. Än så länge har jag klarat mig väldigt bra i programmets uppgifter. Med anatomin som vi håller på med just nu så är det väldigt många som klagar på att det är mycket att ta in och svårt att förstå allt. Jag tyckte de va mycket i början, men nu har vi ändå jobbat med det i tre veckor och jag tycker de mesta känns kanska klart. Väldigt mycket av det vi lär oss är helt logiskt, så när man tänker logiskt så blir även arbetet logiskt. Jag vet inte jag kanske bara är nonchalant och har fått lätta exempel på föregående uppgifter men det märker vi. På måndag har jag nämligen muntlig individuell tenta eller "munta" som Kello så fint sa det. Då ska jag iaf få visa upp mina färdigheter inom Anatomi och Fysiologi. Lite nervöst eftersom att det är den första tentan men jag tror det kommer gå bra. 


Handlade lite idag, landade på 660kr. De viktiga jag skolle köpa var toarullar eftersom att de var de ända som var lite av en kris. Jag gick i butiken, hade ingen choppinglista utan bara plockade lite så de gick på endel. Det slutade med tre stora matkassar som jag knappt kunde ta med på cykeln hem. Men halvvägs hem så kommer jag på att jag har ju glömt att handla toarullar. Alldrig att jag går tillbaka nu med tre feta kassar, så jag får hoppas att inte hushållspappret fastnar i avloppet någon dag till om inte min roomi är snäll och handlar hem några rullar förstås. De verkar inte så eftersom vi båda sitter med varsin dator och degar i soffan.


Vintern har kommit till Dalarna, deta lovades till och med snö idag men det är inget som jag sett till iaf. Men minusgrader är de och det dröjer nog inte många veckor innan dem drar igång med konstsnön uppe på lugnet. Ser fram emot vintern extra mycket detta året eftersom att förhållandena till fin skidåkning är betydligt bättre här än hemma i Växjö. Dessutom ska jag åka skridskor i vinter. Massor av skridskor och fort ska det gå. 


Det rullar på som det ska. 

Av Pontus - 14 oktober 2013 13:18

När jag läste matematik under gymnasiet kände jag mig inte särskilt smart, det förstördes av en kass lärare redan på högstadiet. Men i vilket fall så kan jag endel matte. Jag tror att de viktigaste är att ha en hyfsad helhetsbild och förstå det logiska inom fysiken. Under dagens föreläsning om Biomekanik så kom det upp endel formler och mattematik som vissa hade svårt för. De roliga med detta är att dem som hade svårast för detta är alla 30+ medans jag kännde att jag hade hyfsat bra koll på läget. Antagligen är detta för att det inte är 25 år sen som jag läste mattematik utan bara 2 år. Det var väldigt skönt att sitta där och känna tt man hade koll medans många simpla frågor ställdes till läraren som han i princip hånade x)


Livet i Dalarna rullar på. I lördags lånade jag en kompis bil och åkte till Gävle bara sådär. Det var nämligen hockey i Läkerol arena och Växjö gästade Brynäs. På något vänster så vinner Växjö med 3-0 och jag står där i Brynäsklacken och myser för mig själv medans mina kompisar var mer bittra påvägen hem. Det känns skönt att bara kunna åka iväg sådär en helg och kolla hockey eller vad som hellst. Jag har kommit in i lite rutiner vilket gör att även träningen fungerar bättre. Föregående vecka bedrevs bra träning och ångesten över en påbörjad ölmage sjön endel.


Nu ska jag ge mig in i 30sidor biomekanik med, Newtons krafter, luftmotstånd och tjo faderittan!


Hej!

Av Pontus - 10 oktober 2013 18:16

Skolan rullar och hösten har kommit med storm och är snart förbi också. Hade jag haft någon fin höstbild över falun så hade jag lagt ut den, men tyvär har jag inte det. Men fy fan vad fint det är just nu med alla olika färger på träden. Helt magiskt fint. Har varit ute och cyklat och åkt rullskidor endel och det är ju som att träna i himlen av alla färger. Väldigt fint i vilket fall.


I skolan har vi påbörjat vår tuffaste kurs under hela programmet Anatomi och Fysiologi. Jag an säga som så att jag dammsög hela lägeneten hellre än att plugga in muskler och skelett på latin. Det är inte kul är det, men ibland är det lite intressant iaf och på något vänster så har jag lärt mig ganska många latinska namn. Imon har vi gruppexamination vilket jag tror kommer gå super. Klart jag kunde varit klart bättre förberedd, men som i vilken lagsport som hellst så kan man ju förlita sig på laget lite ;)


Idag fick jag även upp en rullgardin i mitt rum. Eller jag gjorde inte så mycket, min byggarkompis med slagborr fick hjälpa mig att borra hål i väggen. Det blev förvånansvärt bra, så nu ska jag få sova utan att den där gatlampan utanför fönstret lyser mig rakt i ansiktet.


Till helgen hoppas jag kunna jogga runt 10km rundan på lugnet. Jag vill inget hellre än att kunna springa ordentligt igen. Jag trodde inte att jag skulle sakna det så, men det gör jag verkligen. Att bara springa på, kilometer efter kilometer utan att bli trött, det finns inget skönare. Så jag ska försöka streacha ut mina muskler lite varje dag så kanske smärtan i mina knän försvinner tillslut. Får hoppas på det bästa helt enkelt.


Av Pontus - 4 oktober 2013 12:53

 

 

 

Håll fast vid dina drömmar och vid kärleken!

Av Pontus - 3 oktober 2013 14:00

Jag har kommit hem, jag har kommit hem till Växjö och till min Familj, min säng och min stad. Jag överraskade mamma och pappa genom att inte säga något. Som tur va blev dem väldigt glada av att få träffa mig igen. Idag har jag hängt lite med min syrra i hennes shyssta lägenhet på öster. Eftersom att hon skulle till skolan på föreläsning så fick jag klara mig själv. Jag skulle äta lunch tänkte jag men jag ville besöka Katedral igen och varför då inte äta där gratis? När jag kom in i skolan fick jag typ tusen flashbacks efter senaste gången jag var i skolan och grät innombords. Men skolan va sig lik förutom att det inte fanns några sköna 94or man kunde hänga med. Jag träffade ett par figgare och fick det uppenbara konstaterat, att FIG blir bara sämre och sämre varje år.


Imon ska jag till deluxe. Fan vad trevligt de ska bli. Bara sitta och njuta hela kvällen.


Jag försöker uppdatera min playlist med lite skön musik också så ni som är intresserade kan ju kika in på den!

 Vad gör man?


And we don't care about the young folks


Ovido - Quiz & Flashcards